Загальноприйнятий термін «діти з особливими освітніми потребами» робить наголос на необхідності забезпечення додаткової підтримки в навчанні дітей, які мають певні особливості розвитку. Вочевидь, прийнятним є визначення, за яким до дітей з особливими потребами відносять дітей-інвалідів, дітей з незначними порушеннями здоров’я, соціальними проблемами та обдарованих дітей.
На Сумщині близько 150 сімей виховують дітей з онкологічним діагнозом. Сучасні методи лікування дають шанс вижити . 1 % людей працездатного віку, це ті, хто в дитинстві хворіли на рак(за даними ВОЗ станом на 2010 рік) . Тому такими актуальними стають питання педагогічної та соціальної реабілітації.
Унаслідок агресивної терапії виникають не тільки побічні ефекти медичного характеру, а ще змінюється психо-емоційний стан дитини, підвищується втомлюваність, можливість концентрувати увагу, тому, як наслідок, відбувається порушення традиційного освітнього процесу, його циклічності.
Довготривалість та інтенсивність хіміо - променевого курсу суттєво впливають на розвиток особистості, його внутрішній світ, відношення до себе, до оточуючих, уміння адаптуватись у житті.
Після лікування хвороби для батьків не менш значимим є питання створення умов для реінтеграції дитини до школи!
Згідно Державної типової програми реабілітації інвалідів (додаток 6) в сфері освітніх послуг передбачено: колективна форма навчання, в тому числі інтегроване таінклюзивне навчання, індивідуальна форма навчання, дистанційна форма навчання.
Однїєю з форм здобуття освіти дітьми з особливими потребами є індивідуальне (надомне) навчання.
Організація надомного навчання:
1. Запит класного керівника (психолога, соціального педагога) в шкільному ПМПК про переведення учня на індивідуальну форму навчання.
2. Довідка лікаря та обстеження районного/обласного ПМПК.
3. Добір вчителя адміністрацією з урахуванням індивідуальних особливостей учня та психологічної сумісності всіх учасників освітнього процесу.
4.Наказ про переведення учня на надомну форму навчання, та затвердження максимального навантаження (1-4 кл. – 10 год., 5-9 кл.-14 год., 10-12 кл. – 16 год. на тиждень) наказ МОНУ №797 від 15.10.2004 р. Про внесення змін до Положення про індивідуальну форму навчання.
5. Психодіагностика учня дефектологом та психологом, заповнення карти психофізичного здоров’я (визначаються відхилення пізнавальної та емоційно-вольової сфери для подальших рекомендацій вчителю з питань розробки програми корекції та розвитку учня для врахування його темпових характеристик та особливостей психоохороного режиму).
6. Складання індивідуального плану навчання.
7. Складання індивідуальної програми навчання з кожного предмету.
Нормативно-правове забезпечення:
Положення про індивідуальну форму навчання в загальноосвітніх навчальних закладах
Одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах
Положення про шкільну психолого-медико-педагогічну комісію
Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах
Завдання працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання
Методичне забезпечення корекційної та інклюзивної освіти:
Освітні проекти:
"Можливості електронних засобів та дистанційного навчання для дітей, які перебувають на довгостроковому лікуванні", за напрямом – вивчення англійської мови, за підтримки Управління молоді та спорту Сумської обласної адміністрації (2014 рік).
"Розвиток волонтерства у сфері освіти, для дітей, які перебувають на довгостроковому лікуванні" за підтримки Управління молоді та спорту Сумської обласної адміністрації (2015рік)